مفهوم طرد در اندیشه ژولیا کریستوا و بازتاب آن در هنر فیگوراتیو معاصر
نویسندگان
چکیده مقاله:
نمایش فیگورهای نامتعارف، بدنهای مجروح، آسیب دیده و رنجور، گرایشی در هنر فیگوراتیو معاصر است که با عنوان «هنر ابجکت» و یا «هنر مطرود» شناخته میشود. این عنوان نخستین بار در دنیای هنر، در قالب نمایشگاهی از آثار فیگوراتیو هنرمندان معاصر در موزه ویتنی نیویورک مطرح شده است. هر چند که بیان مفهوم ابجکشن، طرد و آلودهانگاری که مترادف هم هستند، صرفاً به هنر معاصر اختصاص نداشته و در نقاشیهایی که از قرن 16 میلادی بجامانده نیز قابل مشاهده است. اما بهرهبرداری از این واژه در کلام فلسفی نخستین بار به سال 1982 برمیگردد؛ زمانی که ژولیا کریستوا، فیلسوف، روانکاو و زبانشناس معاصر نخستین بار آن را در مقاله «قدرتهای وحشت، مقالهای در باب طرد» به کار میبرد. هنر ابجکت و یا مطرود زاییده بحران زندگی معاصر است؛ زاییده جنگها، ویرانیها، بیماریها و قدرتهایی که انسان و سرنوشتش را هدف قرار داده است. بررسی ایده طرد در اندیشههای ژولیا کریستوا و بازتاب آن در زندگی و هنر فیگوراتیو معاصر، اصلیترین هدف این جستجوست. به منظور دستیابی به این هدف، اطلاعات بصورت اسنادی گردآوری شده و به روش توصیفی- تحلیلی ارائه میشوند. کریستوا ریشه طرد را در دوران کودکی جستجو میکند؛ یعنی هنگامی که نطفه هر آن چیزی که در انسان، به نام هویت شناخته میشود، در سایه میل به تمایز بسته میشود؛ تمایز از چیزی که هم در مغایرت با اوست و هم بخشی از او به شمار میآید و هیچگاه یک جدایی کامل نیست. آلودهانگاری که با انزجار و خشونت همراه است، هم هویت را میسازد و هم آن را تهدید میکند.
منابع مشابه
مفهوم معناکاوی در اندیشۀ ژولیا کریستوا
نظریۀ نقادانه کریستوا تحت اصطلاح معناکاوی یا تحلیل معنایی را می توان تلفیقی از دو حوزه نشانه شناسی و روانکاوی تفسیر کرد. این نظریه که چارچوب عمده نقدها و دیگر آرای او بویژه در مورد سوژه سخنگو را شکل م یدهد، از حوز ههای گوناگون دانش از جمله نشان هشناسی و روانکاوی وام می گیرد، اما با وارد ساختن اصلاحاتی بر هر یک از آنها حاصل شده است. همچنین این نظریه می تواند کلید راهیابی به اندیش ههای کریستوا به...
متن کاملمفهوم "آلوده" در اندیشه فروغ فرخزاد و تطبیق آن با تفکر"طرد" در «قدرتهای وحشت» کریستیوا
این مقاله به بررسی تطبیقی مفهوم "آلوده" در شعر «تولدی دیگر» فروغ فرخزاد با تفکر "طرد" در «قدرتهای وحشت» جولیا کریستیوا میپردازد. این مقاله در پی آن است که تصاویر "آلوده" را بر اساس خوانشی تطبیقی با «قدرتهای وحشت» کریستوا در «تولدی دیگر» فروغ مورد مطالعه قرار دهد. دلیل انتخاب فروغ فرخزاد این است که نظریه کریستیوا...
متن کاملبازتاب هنر و اندیشه ساسانیان در هنر عهد آل بویه: هنر معماری و فلزکاری
چکیده هنر و معماری یکی از مهمترین عناصر فرهنگ مادی هر سرزمین است که از عوامل گوناگونی چون: احکام دینی، سنتهای قومی و ملی، محیط جغرافیایی و ورود فرهنگهای ملتهای دیگر تأثیر میپذیرد. به دنبال گشوده شدن ایران توسط مسلمانان و گرویدن اکثریت ایرانیان به دین اسلام، فرهنگ و هنر ایرانی دچار تغییر و دگرگونی گردید. اما از سده چهارم ق. بر اثر تلاشهای ایرانیان به ویژه حکام آل بویه سرزمینهای ایرانی در...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملگرایش به باروک در نقاشی فیگوراتیو معاصر
عصر باروک تحولیعظیم در عرصهٔنقاشی ایجاد کرد و امکانات بیانی وسیع نهفتهٔ زیادی را برای نقاشی به ارمغان آورد. این کیفیت های متنوع، زبان تصویری قدرتمندی را شکل داد که از قرن هفدهم تا کنون آبشخور هنرمندان و مکاتب زیادی بوده است. در طول قرن بیستم و بیست و یکم، باروک، هویت خود را به عنوان یک نگرش فرهنگی کلان در عرصه های گوناگون ادامه داد. ظهور دوبارهٔ گرایش های باروک در هنر معاصر، به ویژه نقاشی قابل تأ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 20
صفحات 45- 58
تاریخ انتشار 2016-12
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023